2020_04_ali_01

Webinar internasional yang diselenggarakan oleh Universiti Teknologi MARA, Malaysia bekerjasama dengan Masjid Jamek Sultan Abdul Samad Kuala Lumpur mengusung tema “ Impak Pandemik Merentas Sempadan: Antara Taqdir, Taqwa, Dan Solusi Ekonomi” menghadirkan 3 narasumber yaitu Ali Miftakhu Rosyad, M.Pd (Dosen Fakultas Agama Islam Universitas Wiralodra Indonesia) menyampaikan “konsep taqwa ketika menghadapi pandemik” ,  Ustaz Abd Rahman HJ Ajak (Penceramah Bertauliah Majlis Ugama Islam Brunei Darussalam) menyampikan “konsep penerimaan taqdir ketika pandemik” dan Puan Syarifah Munirah Syed Abu Bakar (Pemilik Syarikat Global Barakah  Enterprise & Precious Oilers SDN, BHD Malaysia). Webinar tersebut mendiskusikan hal-hal yang berkaitan dengan Covid-19 dari sisi Kajian Islam.

“Konsep taqwa ketika menghadapi pandemik” yang disampaikan oleh Ali Miftakhu Rosyad mendapat respon positif dari peserta, hal ini ditandai dengan beberapa pertanyaan yang disampaikan kepada Ali oleh peserta webinar. Dr. Naffisah Mohd Hassan (Dosen Universiti Teknologi Mara, Malaysia) selaku moderator berhasil mengawal webinar tersebut sampai pada pukul 16.00 WIB dengan lancar. Hadir dalam kesempatan tersebut Tuan Haji Mohd Ajib Bin Ismail (Pengarah Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Merangkap Setiausaha Majlis Agama Islam di Wilayah Persekutuan Malaysia) sebagai Ucaptama pada webinar internasional Sabtu 14 November 2020 lalu di Malaysia.

Ali menuturkan bahwa kehadirannya dalam webinar tersebut adalah bagian dari kontribusi dosen dalam menyampaikan pandangan-pandangan serta gagasan dari sudut pandang akademik mengenai pandemi saat ini. Hal ini adalah dharma penelitian yang wajib kami lakukan tuturnya.

Sementara dekan FAI Ibnu Rusydi, M.A. saat dihubungi pada 18/11/2020 menyampaikan keikutsertaan dosen kami dalam webinar tersebut menjadi pembuka kerjasama internasional. Dalam waktu dekat kami akan segera melakukan kerjasama dengan Universiti Teknologi MARA, Malaysia tentang tri dharma perguruan tinggi, mudah mudahan segera terealisasi dan bermanfaat pungkasnya.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *